چرا گیم ایرانی نداریم ؟ این سوالی است که پیش از گیمرهای ایرانی ، مدیران مارکتینگ محتوا باید از خود بپرسند ! … فراموش کردم ! چیزی به نام مارکتینگ محتوا عملاً در ایران وجود ندارد ! همراه ما باشید اندرخم صنعت گیم در ایران :
صنعت گیم ! بزرگترین چالش تولید محتوا
بازی سازی و یا همان صنعت گیم پرچالش ترین فرآیند تولید محتواست ! میپرسید چطور ؟ بیاید تولید یک فیلم سینمایی را بررسی کنیم ؛ آن چیزی که به عنوان ساخت یک عنوان سینمایی در نظر دارید هرگز بدون حضور شخصی تهیه کننده در ایران ممکن نخواهد بود ! یعنی اگر شما فیلمنامه ی شاهکاری داشته باشید تا مادامی که فردی از انجمن تهیه کنندگان به این نتیجه نرسد پول (از یکجا آورده اش ) را روی فیلمنامه شما سرمایه گذاری کند هرگز فیلمی ساخته نخواهد شد ! و البته که پس از تولید فیلم و طی بررسی و جلسات دقیق ممکن است به این نتیجه برسند که نام شما را از نویسندگی فیلم ساخته شده کنار بگذارند و از نام فرد معتبرتری مثل پسرعمه ی جون جونی کارگردان استفاده کنند تا ایشان بتوانند به عنوان کار فرهنگی معافیت از مالیات شرکت واردارت پوشک بچه و پیرمرد برخوردار شوند و تازه آنجاست که متوجه میشوید که آن پول از یک جاآورده ی تهیه کننده از کجا آمده ! به این سیستم میگویند سیستم تهیه کننده محور! که تازه با زور چند ده میلیارد پول در بهترین حالت 8 ماه تیمی را به زحمت کنارهم نگه میدارند و فیلمی که در نظام استدیویی 4 ماه و نصف این بودجه هزینه میبرده را تحویل میدهند ! حالا سوال پیش می آید که نظام استدیویی چیست ؟ دقیقاً همان نظامی است که به جای تهیه کننده ها ، استدیوها در تولید یک عنوان نقش دارند ! استدیوها مجموعه هایی از افراد و امکانات حرفه ای هستند که در پروژه های مختلف کنارهم قرار میگیرند تا عنوانی شاهکار را خلق کنند ! البته که نحوه ی کار این استدیوها متناسب با مکتب تولید محتوا متفاوت خواهد بود اما بدون شک بودن یا نبود این تهیه کننده یا آن تهیه کننده تاثیری در کلیت پروژه نخواهد داشت ! حالا چه ربطی به گیم داشت ! ربطش آنجاست که تولید ویدیوگیم از درون ساختار استدیویی به وجود آمده ! جایی که شما میتوانید نقش هایی مثل کارگردان خلاقه ( creative director ) کارگردان سینمایی ، کارگردان هنری ، گیم دیزاینر وتمام کسانی که با این گروه خلاق کار میکنند را تعریف کنید .لازم به ذکر نیست که در یک فیلم سینمایی حضور کارگردان سینمایی و تیمش کفایت میکند : پس ساخت یک بازی آنقدرها هم که فکر میکنید ساده نیست .
اما چرا گیم ایرانی نداریم ؟
چون نظام استدیویی نداریم ! چرا نظام استدیویی نداریم ؟ چون تهیه کننده ها نمیخواهند ! چرا تهیه کننده ها نمیخواهند ؟ … خب پاسخش با شما ! اما سوال اینجاست که چرا هنوز گیم ایرانی نداریم ؟ منظورم این است که به هرحال تیم های مستقل چند نفره هم باید بتوانند چیزی مشابه ساختار استدیویی اجرا کنند که متاسفانه نمی توانند اما چرا؟ اولین دلیلش استبداد و گاهاً بی سوادی مدیران فرهنگی است که به خاطر حاشیه امن بودجه فرهنگی چشم به روی 20 میلیون مخاطب گیمر ایرانی میبندد و نتیجه اش میشود اینکه بودجه کاری یک کارگردان خلاقه ویدیوگیم ایرانی از حقوق ماهیانه یک کارگرساده هم کمتر از آب در می آید ؛ چیزی معادل 120 دلار در ماه که هزینه خوراک یک بی خانمان فرانسوی هم نخواهد شد ! از سوی دیگر سیستم آموزشی که یکی از مهم ترین مراکز آموزش فردگرایی در کشور به شمار میرود هم اصولاً به جز ترویج مطالعه ی علوم منسوخ شده وغیرکاربردی چیزی به نیروی کار خواب در دانشگاه نمی دهد و نتیجه میشود نیروی کارمتخصص فاقد سواد و مهارت های علمی ، فرهنگی ، مطالعاتی ، اجتماعی متناسب با نیاز روز . نکته اصلی اینجاست که خوشبختانه ویدیو گیم به غیر از انسیتیو ملی بازی های رایانه ای به هیچ عنوان و در هیچ نظام دانشگاهی تدریس نمیشود !
مارکتینگ غلط ! تیر خلاص و ما اندر خم صنعت گیم ایران !
اگر مجموعه ی افرادی از بی پولی ، سیستم آموزشی دست دوم جان سالم به در بردند و باهم تیمی موفق به وجود بیاورند در مرحله ی مارکتینگ دیجیتال به بن بست میخورند ! متاسفانه یا خوشبختانه ابزارآلات و قواعد و قوانین مارکتینگ روزبه روز ، ثانیه به ثانیه ، لحظه به لحظه و متناسب با خودآگاه و ناخودآگاه جمعی و فردی افراد یک کشور و جهان تغییر میکند اگر اینکار درست انجام نشود ( که اکثراً نمیشود ) تمام بازارتان به هم خواهد ریخت مهم نیست شما یک فیلم از فرانچیز محبوب پرندگان خشمگین 2 را میسازید یا شاهکاری مثل مردایرلندی اگر همه چیز برای پخش آماده نباشد آمار فروشتان دلچسب نخواهد بود ؛ به بیان ساده تر ” شما نمیتوانید در یک مراسم عزاداری لباس عروسی بفروشید !”
سلام
متن جالبی بود ولی خب خیلی گسترده و کمی بی ربط به همدیگه بود ولی خوشم اومد
فقط یه چیزی اونم اینکه : نکته اصلی اینجاست که خوشبختانه ویدیو گیم به غیر از انسیتیو ملی بازی های رایانه ای به هیچ عنوان و در هیچ نظام دانشگاهی تدریس نمیشود.اینجا باید مینوشتین بدبختانه چون انیستیتو با این که از یه سری افراد (مثلا) با تجربه استفاده میکنه ولی این انیستیتو ضربه ی خیلی بدی به بازی سازی کشور زده و میزنه و ضررش خیلی بیشتر از نفعشه
با تشکر از نظر شما ولی بزارید بی پرده بگم که اصولاً ویدیو گیم در بالاترین سطح تولید محتوا و پیچیده ترین هماهنگی تیمی و شرایط اجرایی رو میطلبه چیزی که دقیقاً سیستم دانشگاهی زیر نظر وزارت علوم به دنبال تخریبش هست ؛ و در واقع سیستم دانشگاه های داخلی در ابعادی نیستند که بخوان تولید محتوا رو اون هم در این سطح تدریس کنن و دنبالش هم نخواهند بود ؛ انیستیتو هم زیر نظر بنیاد ملی هم همین منوال رو داره ؛ میتونید به شرایط اجرایی پروژه "همگرا" مراجعه کنید البته مشکل اینها در ساختار اجرایی بروکراتیک کارمندی قرن هجر است و نه نخواستن ! ولی هر سال جوونای خوبی خارج از این فضاها میان و تلاش میکنن و نتایج هم بد نمیشه ! البته ما به دنبال درمانی برای این شرایط هستیم برامون آرزوی موفق کنید اما اگه واقعا دنبال یاد گرفتن هستید من جلسات دورهمی طراحان بازی رو پیشنهاد میکنم که زیر نظر آقای محمدرضایی اجرا میشه .