داستان نویسی برای بازی از آن دسته چیزهایی است که شاید کمتر از هر چیز دیگری در دنیای گیم به آن پرداخته شده است ؛ در این مقاله سعی داریم ویژگی های یک گیم داستان محور را برشماریم همراه ما باشید !
بازی سازی مطلقاً هنر است !
شاید این قسمت گفته هایمان خوشایند توسعه دهنده ها و برنامه نویسان بازی نباشد اما واقعیت است ؛ بازی سازها با استفاده از ابزار نرم افزار ( که شکی نیست قابل توسعه هستند ) محتوایی میسازد که در صنعت سرگرمی و در کنار سینما ، موسیقی و برنامه های تلوزیونی مورد ارزشیابی قرار میگیرد ! فارق از درست و غلط ارزش یابی همه ی این چهار مورد ویژگی های یکسانی دارند ولی مهم ترین ویژگی مشترک این است که مفاهیمی از قبیل داستان ، ریتم ، فضا و موضوع و … که همگی در زبان مشترک فهم انسان ، بدون هیچ آموزشی وجود دارند و در یک کلام هنر هستند ! از آن گذشته چرا گیمرها ساعت ها وقت گرانبهایشان را پای گیم محبوبشان میگذرانند ؟ آن ها به دنبال ناکامی ، پیروزی ، ضعف ، قدرت و … مهم تر از همه داستان هستند ! این موضوع پیش فرض تمام استدیو های موفق بازی سازی دنیا از قبیل سانتامونیکا ، ناوتی داگ ، راک استار ، راک استادی و … است ! کار تا جایی پیش میرود که بازی که هنر ضعیفی دارد بازی بد و بازی که هنر خوب (گاهاً داستان محور) ولی چیز جدیدی به عنوان تکنولوژی ندارد بازی فوق العاده نامیده میشود ! نگاهی به بازی هایی مثل کاپ هد و سونیک مانیا بیندازید !
هنر داستان نویسی !
داستان نویسی آنقدر جهان بزرگی دارد که حتی مطرح کردن کوچکترین موضوعی در آن چند صد مقاله و کتاب میطلبد ! داستان نویسی عمری بیشتر از هرهنری دارد آن قدر که همه ی افسانه ها معتقدند اولین چیزی که انسان پس از توانایی انتقال پیام به همنوعانش به زبان آورد داستان گذشتگانش بود ! داستان کوتاه ، بلند ، رمان ، نمایشنامه ، فیلمنامه ، کمیک و … همگی القابی هستند که در طول تاریخ به این هنر متناسب با زمان و مکان و رویدادها داده شدند اما همگی با یک چیز طرف هستند جریان سیال ذهن انسان ! این جریان سیال مهمترین تهدید و مهم ترین فرصت بشراست اما برانگیختن آن متناسب با هر زمان و مکان قواعدی دارد . اگر امروز داستانی احساسی در مورد موجودی بشنوید که پس از به دنیا آوردن فرزندش ، آنرا به عنوان نهار میخورد چیزی به جز تعجب احساس نخواهید کرد اما اگر داستان زایمان مادری را در جریان جنگ ویتنام که سربازان آمریکایی همسرش را به قتل رسانده اند بشنوید که در نهایت با مرگ مادر، نوزاد متولد میشود حتماً اشک در چشمانتان حلقه خواهد زد ! البته نمیدانم ! شاید روزی برسد که به هر دو داستان بخندیم !
داستان نویسی برای بازی ! گیم داستان محور
مهمترین فرصت بازی برای داستان گویی القای حس کنترل یک خودآگاه است ! گیم تنها جایی است که شما میتوانید در قالب شخصیت های داستانتان در صحنه قدم بزنید ، بدوید ، پیروز شوید ، خشمگین شوید به کسی شلیک کنید یا حتی رویدادی را مدیریت کنید ! اگرمخاطب نتواند با کاراکتر همزاد پنداری کند ، اگر نتواند موضوع را درک کند اگر هدف شخصیت را باور نکند ، اگرامکان برقراری رابطه با شخصیت های دیگر ، با ناخودآگاه کارکتر(تا به حال در گیم دیده نشده !) وجود نداشته باشد پس نه کشمکشی قابل درک خواهید داشت و نه داستانی قدرتمند ! هر داستان روایت ، کشمکش ، شخصیت و پایان بندی دارد ، اینها دقیقآً همان چیزهایی هستند که نویسندگان ویدیوگیم میتوانند در بازی تعریف کنند ؛ اگر بازی شما میخواهد داستان خودش را بگوید شروع کنید و بهترین المان ها را برای هر کدام انتخاب کنید ، اگر بازی نقش آفرینی است که میخواهد داستان را قابل بازی کند سعی کنید از مخاطبتان جلوتر باشید و داستانی بهتر از آنچه میخواهد را به او بدهید .
ادامه دارد…
دیدگاهها (0)